top of page

I det jätte-jätte-jättestora perspektivet är kreativitet lika med liv

Uppdaterat: 20 aug.

Men Linda, vad är det du ska göra? Du kan inte sälja "kreativitet" - du måste vara mer specifik!


Ok ok. Här kommer den torra visionen:


"Jag vill bidra till en mer mänsklig, kreativ och hållbar värld genom att skapa rum som gör verklig skillnad - för individen, organisationen och samhället.

Genom konst och design utforskar jag hur interiöra miljöer påverkar beteenden, kommunikation och känslor, och hur de kan användas som verktyg för att stärka identitet, produktion och samhörighet.


Min vision är att utveckla behovsanpassade och upplevelsebaserade lösningar som skapar värde och mervärde – estetiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt. Jag vill visa hur rum, konst och design kan påverka hur vi tänker, känner och agerar – och bidra till öppenhet, empati, kreativitet och förändring.


Målet är att bygga ett kreativt varumärke som främjar lekfullhet och mänsklighet."


Bättre? Det var något sånt jag skrev i affärsplanen. Med andra ord så kommer jag att ta upp en tråd jag påbörjade för 20 år sedan, under min designutbildning - då jag helt instinktivt drog varje uppgift lite längre än det egentligen var menat. Jag utmanade alltid frågeställningen och sökte alltid mina svar på "fel" ställen. Inte för att vara besvärlig och Kajsa Kavat - utan för att jag är en nyfiken själ! Jag vill alltid undersöka hur man skulle kunna göra istället? Testa om det finns smartare, mer hållbara, mänskligare eller mer kommunikativa sätt att lösa problem på? Ibland innebär det att normer måste utmanas.


Människan är av naturen lat - eller energibesparande. Vi följer invanda mönster, även när de inte fungerar fullt ut. Vi låtsas att det vanliga är bra - tills någon visar på ett bättre alternativ. Och jag tror jag vill vara den där som kommer med det bättre alternativet? Den som inte blir bekväm utan stannar i nyfikenheten och kreativiteten.


I det jätte-jätte-jättestora perspektivet så är kreativitet lika med liv - det är så vi överlever i en värld som ständigt förändras. Kreativitetens motsats är rädsla, för när vi är rädda blir vi handlingsförlamade och vill hålla fast vid det gamla. Man börjar famla efter vad som funkat förr.

Mitt företag ska främja kreativitet, lekfullhet och mänsklighet - för nu om någonsin behövs kreativitet i massor så att så många som möjligt kan hålla nyfikenheten levande och inte gå in i handlingsförlamning. Vi behöver hjälpas åt att hitta nya lösningar - skräddarsydda för den situation vi är i just nu!

Jag vill inte påstå att jag har svaren på alla världsproblem eller att en kreativ brief kommer att lösa den globala uppvärmningen eller hjälpa alla människor på flykt. Men min riktning går hitåt. Ju fler kreativa projekt jag får äran att delta i, ju fler kreativa projekt med lyckad utgång jag ser - desto större blir min övertygelse. Det är här hoppet bor!


Det mindre perspektivet - min mission - blir således att hjälpa kreativa team och projekt med rumslig gestaltning. För jag tror att varje gång en människa möter kreativitet - något nytt, annorlunda - så tänds hoppet en aning. Jag kommer att göra annat också inom ramen för detta stora och fantastiska ämne. Men vi börjar så! :-)


With Love

Linda

ree

Kommentarer


bottom of page